REISELIVSFAGET
Som reiselivsmedarbeider er du ofte bedriftens ansikt ut mot verden. Derfor er det viktig å yte god service og hjelpe kundene med det de har behov for. Gode språkkunnskaper er en fordel.
Du lærer å bli en god vert eller vertinne og å sy sammen gode reiseopplevelser. Samtidig lærer du å samarbeide og kommunisere med kunder og gjester, kolleger og samarbeidspartnere med varierende kulturell bakgrunn.
Typiske arbeidsoppgaver for en reiselivsmedarbeider
Reiselivsmedarbeideren kan arbeide med salg av reiser, transport og overnatting, og med mottak av gjester. De fleste vil arbeide med både forretnings- og feriereisende. Du må koordinere og sørge for buss-, tog- og flybilletter, booke hoteller og arrangementer og beregne pris på det hele. Du vil også kunne være med på å planlegge og gjennomføre aktiviteter og opplevelser.
Mange vil jobbe som resepsjonister ved små og store hoteller. Da hører også inn- og utsjekking av gjester med til arbeidet. Stikkord er kundebehandling, service, markedsføring, språk, transport og transportformidling.
Jobbmuligheter som reiselivsmedarbeider
Det finnes svært gode jobbmuligheter som reiselivsmedarbeider. Typiske arbeidssteder er reise- og booking-byråer, turoperatører, flyselskaper, jernbaneselskaper, event- og attraksjonsbedrifter, vintersportssteder, turistkontorer, hoteller og cruiseselskaper.
-
• Kundebehandling
• Gi råd og veiledning om reiser og reisemål
• Foreta bestillinger, reservasjoner og billettering
• Markedsføring og salgsarbeid
• Kommunisere på flere språk -
• Aktuelle lover og regler
• Klagebehandling
• Ulike typer verktøy og tekniske hjelpemidler -
• God fysikk
• Gode fagkunnskaper
• God serviceinnstilling
• Gode samarbeidsevner
• God kunnskap i bruk av digital teknologi
Reiselivsmedarbeider ledige læreplasser
Sjekk gjerne også ut andre godkjente lærebedrifter.
Det er ikke sikkert at disse har ledige læreplasser for øyeblikket, men det kan kanskje være lurt å ta kontakt med de likevel.
Søker:
1 Reiselivslærling (resepsjon)