RESEPSJONSFAGET
(Går nå under reiselivsfaget)

_MG_2736redigert.jpg

Førsteskansen

Som resepsjonist er du bedriftens ansikt utad og bedriftens hjerte. Resepsjonister tar imot gjester ved hoteller, store arbeidsplasser eller andre steder med behov for resepsjon.  Du yter service, informerer om lokale og nasjonale attraksjoner og aktiviteter. Du legger også til rette for at gjestene får et hyggelig opphold, og gjør alt for at gjestene ønsker å komme tilbake ved en senere anledning. Resepsjonisten er serviceinnstilt, utadvent og liker å ha med mennesker å gjøre. Du bør også være tilpasningsdyktig og kunne arbeide effektivt og systematisk. Gode språkkunnskaper er en fordel.

 
Det viktigste i kommunikasjon er å høre det som ikke sies
— Peter Drecker

Ledige læreplasser - Se Reiseliv

RESEPSJONIST

Resepsjonister jobber med service, kundebehandling og informasjonsformidling.
Resepsjonister tar imot gjester ved hoteller, store arbeidsplasser eller andre steder med behov for resepsjon. Dersom du arbeider ved hotell eller andre overnattingssteder er service, bevertning og sikkerhet en sentral arbeidsoppgave.
Som resepsjonist er du ofte bedriftens ansikt utad. Service, kommunikasjon og informasjon er dine viktigste arbeidsområder.

DET VIL SI AT MAN SKAL KUNNE:
•    inn- og utsjekking av gjester
•    kundebehandling og informasjonsformidling
•    håndtering av systemer for salg og booking
•    kommunikasjon med andre avdelinger
•    markedsføring, salg og økonomi
•    kommunisere på flere språk.

ANDRE OMRÅDER EN SKAL INNOM ER:
•    brann og sikkerhet
•    aktuelle lover og regler
•    klagebehandling
•    ulike typer verktøy og tekniske hjelpemidler.

Det finnes svært mange jobbmuligheter innenfor resepsjonistyrket. Resepsjonisten arbeider i offentlige og private servicevirksomheter som for eksempel overnattingsbedrifter, konferansesenter,treningssentre, passasjerskip, flyselskap og fergerederi.

AV RESEPSJONISTER KREVES DET:
•    god fysikk
•    gode fagkunnskaper
•    håndverksmessig dyktighet
•    god serviceinstilling
•    gode samarbeidsevner