RESEPSJONIST

Resepsjonister jobber med service, kundebehandling og informasjonsformidling.
Resepsjonister tar imot gjester ved hoteller, store arbeidsplasser eller andre steder med behov for resepsjon. Dersom du arbeider ved hotell eller andre overnattingssteder er service, bevertning og sikkerhet en sentral arbeidsoppgave.
Som resepsjonist er du ofte bedriftens ansikt utad. Service, kommunikasjon og informasjon er dine viktigste arbeidsområder.

DET VIL SI AT MAN SKAL KUNNE:
•    inn- og utsjekking av gjester
•    kundebehandling og informasjonsformidling
•    håndtering av systemer for salg og booking
•    kommunikasjon med andre avdelinger
•    markedsføring, salg og økonomi
•    kommunisere på flere språk.

ANDRE OMRÅDER EN SKAL INNOM ER:
•    brann og sikkerhet
•    aktuelle lover og regler
•    klagebehandling
•    ulike typer verktøy og tekniske hjelpemidler.

Det finnes svært mange jobbmuligheter innenfor resepsjonistyrket. Resepsjonisten arbeider i offentlige og private servicevirksomheter som for eksempel overnattingsbedrifter, konferansesenter,treningssentre, passasjerskip, flyselskap og fergerederi.

AV RESEPSJONISTER KREVES DET:
•    god fysikk
•    gode fagkunnskaper
•    håndverksmessig dyktighet
•    god serviceinstilling
•    gode samarbeidsevner